27 Temmuz 2012 Cuma

Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok…


Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok…

ERICH MARIA REMARQUE

Remarque’ın bu romanı günlerdir elimde… Dönüp dönüp birçok yerini tekrar tekrar okuyorum… Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok ( Im Westen nichts Neues) ilk kez Almanya'da 1929’da yayımlanmış ve o yıl 26 dile tercüme edilerek büyük bir şöhrete kavuşmuş. Günümüze kadar da 50 dile tercüme edilmiş ve yaklaşık 20 milyon satmış. 1930 yılında Lewis Milestone, romanı aynı adla sinemaya uyarlamış.  Nazi dönemi Almanya’sında 1933 yılında gerçekleşen "Kitap yakılması" eylemlerinde bu roman da yakılmış.

Romanla ilgili yazılacak, söylenecek çok şey var aslında. Ama ben bunu yapmak yerine romandan muhteşem bir bölümü paylaşmak istiyorum sizlerle… Dünyanın dört bir yanında kan gövdeyi götürürken ve hala birileri savaş çığırtkanlığı yapmaya devam ederken Remarque’ın satırları savaşın manasızlığını şahane bir biçimde ortaya koyuyor çünkü…


Cephede Alman askerleri kendi aralarında tartışmaktadırlar;

“Tjaden yine gözüküyor. Hâlâ heyecanlı. Bir savaşın nasıl patlak verdiğini öğrenmek isteyerek konuşmalarımıza katılıyor. Albert, oldukça üst perdeden , “Çoğu böyle olur.” Diye yanıtı konduruyor. “Bir ülke ötekini ağır surette tahkir eder.” Ama Tjaden vurdumduymaz görünüyor.
“Bir ülke mi? Ne demek istediğini anlamadım. Almanya’daki bir dağ, Fransa’daki bir dağı nasıl tahkir edecekmiş! Ya da bir ırmak, bir orman ya da bir buğday tarlası bu işi nasıl yapabilir?”
Kropp, “Bu derece budala mısın, yoksa mahsus mu yapıyorsun? Diye homurdanıyor. “Elbette ki bunu demek istemedim. Bir millet ötekini tahkir ederse…”
Tjaden, “Şu halde burada benim işim yok. “ karşılığını bastırıyor. “Ben hiçbir surette tahkire uğramış değilim.
……….

Müler, “Yahu bundan murat bütün millet, yani devlet demek istiyorum. “ diyor.
Tjaden, “Devlet, devlet,” diye kurnaz kurnaz parmaklarını şaklatıyor. “Sizin devlet dediğiniz şey jandarma, polis ve vergi. Senin bununla bir işin varsa, benden paso.”
Kat, “Orası öyle,” diyor.”Kırk yılda bir doğru laf ettin. Devlet, ülke ve Tjaden arasında gerçekten de fark vardır.”
Kropp, “İyi ama bu ikisini birbirinden ayıramayız ki,” diye fikir yürütüyor. “Devletsiz bir ülke hiçbir yerde yoktur.
“Doğru. Ama bir düşünsene! Hemen hepimiz de sıradan kişileriz. Fransa’da insanların çoğunluğu da yine işçiler, zanaatkârlar ve küçük memurlar. Şu halde bir Fransız demircisi veya kunduracısı bizlere neden saldırsın? Hayır, hayır. Bunları yapan hep hükümetler. Ben buraya gelene kadar hiçbir Fransız görmüş değilim. Fransızların çoğu da bizimle aynı durumdalar. Bize ne kadar ise onlara da o kadar soruldu.
Tjaden, “Şu halde neden savaş var yeryüzünde? Diye soruyor.  Kat omuzlarını kısıyor: “Savaştan yararlanacak kimseler olmalı!”
 Tjaden sırıtıyor; “Ama ben onlardan değilim.”
“Sen de değilsin, buradakilerin hiçbirisi de değil.”



Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok…

ERICH MARIA REMARQUE
Çeviren: Burhan Arpad
Everest Yayınları
Mayıs 2012
( Sayfa: 150-151)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...