9 Mart 2012 Cuma

SİGARAYI BIRAKMANIN EN KOLAY YOLU…



TRT FM’de hafta içi her gün yayınlanan Radyo Kulübü adlı programımızı uzun süredir dinleyenler iyi bilirler; ben 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren sigarayı bıraktım. Hatta sigarayı bırakışım canlı yayında gerçekleşti. Karar verişimden, sigara polikliniğindeki ilk randevuma kadar her şey canlı yayında sizlerin huzurunda gerçekleşti. Sigarayı bu biçimde bırakmayı tercih etmemin asal nedeni kendimi sosyal anlamda da sıkıştırmaktı. Öyle ya, bütün o tantananın üzerine sigarayı bırakmaktan vazgeçmek ayıp olurdu.

Aslında sigarayı bırakmanın en kolay yolu şu; önce işe yirmi, otuz, hatta kırk yıl sigara içip akciğerlerinizi helak ederek başlayacaksınız. Nefes alamaz hale gelince de doktora gideceksiniz. Doktor da size sigarayı bırakmazsanız kısa bir süre içinde öleceğinizi söyleyecek. Siz de bir uzman ağzından duyduğunuz somut ölüm tehdidi karşısında korkuya kapılacaksınız ve bir anda tak diye sigarayı bırakacaksınız. Çoğumuzun ailesinde ya da çevresinde sigarayı buna benzer bir biçimde bırakmış birileri vardır. İnsanlar böyledir. Nefes alamaz hale geldiklerinde doktordan öleceklerini duyduklarında sigarayı hemen bırakırlar.

Peki, sigarayı bırakmak aslında bu kadar kolaysa niye illa da bu aşamaya gelmeyi bekliyoruz? Şahsen ben yirmi yıl kadar sigara içtim. Hem de öyle böyle değil, çok içtim. Ama nedense sigaradan kaynaklandığını düşündüğüm bir rahatsızlığım yoktu. Bu yüzden geçen yıla kadar da sigarayı bırakmayı aklımın ucundan geçirmemiştim. Hatta birkaç yıl önce rutin bir sağlık kontrolünde doktor akciğer filmlerime bakıp; “ Ciğerleriniz sağlam.”dediğinde gülümseyerek; “İyi de ben günde iki paket sigara içiyorum.” Demiştim. Doktorun yanıtı hangimizin bu fıkranın kahramanı olduğunu gösteriyordu; “ Üzülmeyin Kıvanç Bey… Sigara içen herkes akciğer kanseri olacak diye bir kural yok. Siz de gırtlak kanseri olursunuz.” Doktor bütün meslektaşları gibi haklıydı. 

Şimdi ben bütün bunları size neden anlatıyorum? Şu yüzden; şu anda görünür bir sağlık sorununuz olmaması sigaranın size zarar vermediği anlamına gelmez. Sigarayı bırakma kararı vermek için ölümcül bir hastalığa tutulmayı beklemek de hiç akıllıca değil.

Sigarayı bırakmanın en kolay yoluna dönelim…

Sigarayı bırakmanın kolay bir yolu yoktur.

Sigarayı bırakmak çok ama çok zordur. Fakat gelin görün ki sigarayı bırakmak zorundasınız. Çünkü sigara hem sizin için hem de sevdikleriniz için korkunç bir zehirdir.
O zaman gelin ben size kendi uyguladığım o zor yolu ayrıntılı biçimde anlatayım. Önce sigarayı bırakmaya karar vereceksiniz. Karar vermek için de bir nedeniniz olacak. ( Bu aşamada sigaraya bir yılda verdiğiniz paranın bir aylık geliriniz kadar olduğunu düşünmek sizi motive edecektir.) Ardından sigarayı bırakmak için bir tarih kararlaştıracaksınız. ( Bu tarihin yılbaşı, bayram, doğum günü gibi akılda kalacak bir tarih olmasında fayda var.) Ardından 171’i arayacaksınız. Telefondaki görevli size bazı sorular soracak. Bu sorulara dürüst bir biçimde karşılık vereceksiniz. Görevli sizi bulunduğunuz semte en yakın Sigara Bırakma Polikliniği’ne yönlendirecek. Polikliniği de telefonla arayıp randevu alacaksınız. Randevu günü geldiğinde polikliniğe gideceksiniz ve her şeyin tıkır tıkır işlediğini göreceksiniz. Tam size söylenen saatte içeri gireceksiniz. Konusunda gerçekten de uzman bir doktor size bazı sorular soracak. Bu sorulara da dürüstçe yanıt vermelisiniz. Doktor gerek görürse bana verdiği gibi size bir ilaç verecek. Ben o ilacı düzenli bir biçimde kullanmaya başladım ve sigarayı bıraktım. Bir ay sonra tekrar kontrole gittim ilaca devam etmeye karar verdi doktor. Yani sizin anlayacağınız sigarayı bıraktım. Ama hala aylık kontrollerim devam ediyor. Geçen gün aylık kontrol için tekrar doktoruma gittim. İlacımı aldım. ( Bu arada söz konusu ilacı Sağlık Bakanlığı ücretsiz olarak veriyor.)
Doktorumla aramızda geçen bir diyalog şöyle düşünmeme neden oldu; Sanırım doktorum da tıpkı benim gibi sigarayı yakın zamanda bıraktı. Neden derseniz, tam çıkarken doktor gibi değil de bir dost gibi sordu bana; “Kıvanç Bey, hiç canınız istemiyor mu?” bir an durakladım. Böyle bir soru beklemiyordum. Doktorun da insan olduğunu anımsadım ve şöyle dedim; “ İstemez olur mu hocam? İstiyor tabii ki…”
Evet, sigarayı bıraktığınızda da canınız sigara isteyecek. Benim de bazen istiyor. Ama canım bambaşka şeyler de istiyor. Fakat kendimi tutuyorum. Zaten insan olmak belki de canının bir şeyler istemesi ve kendini tutmak demek… Ben artık öyle düşünüyorum. Bunları söylediğimde doktorum gülümsedi… Sanırım o da benimle aynı fikirdeydi.
İşte size sigarayı bırakmanın en kolay yolu…
Ya da benim bildiğim yol bu…

                                                                                                                      Kıvanç NALÇA

5 yorum:

  1. Evet bahsettiğiniz süreçte bende bir dinleyici olarak tanıktım. Bırakmayı düşünüp de bir türlü adım atamayanlar için bence çok güzel bir rehber olacak bu yazınız.Malum sevenleriniz çok :) Umarım okuyup bırakma kararı verenler olur ki zaten 1 kişi bile olsa bu çok güzel olur. Güzel yazı için teşekkürler!!

    YanıtlaSil
  2. Adsız olarak çıktı yukarıdaki yorumum Kulüp üyelerindenim. Deniz Serdaroğlu KURT :)

    YanıtlaSil
  3. Günde iki paket sigara içen biri olarak çok çabuk bıraktığınızı düşünüyorum..Çoğu hasta ;(ben sigara kullananları bu sıfatla anıyorum) bırakmakta oldukça zorlanıyor..sanırım öncelikli olarak kafada bitirmek gerekiyor..insanoğlu isterse yapamayacağı şey yoktur.sizin de değindiğiniz gibi sigarayı,önceliklerimizle yarıştırmalıyız.sevdiğimiz insanlar mı yoksa sigara mı?

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Kıvanç Bey öncelikle bu azimli ve kararlı davranışınızdan ötürü sizi kutluyorum.Herkes sizin kadar ince fikirli olmuyor.Ben de 15-16 yaşlarında büyüklerime özenip evde bir sigara bulmuştum ve acemice içmeye başlamıştımki öksürdüm filan osırada babamın bana uzaktan baktığını gördüm ellerini arkasına koymuş beni izliyordu.. Karadeniz şivesiyle bana öyle bir bakarak "aferum aferum" dedi. Ben bir daha sigara içmeye hiç özenmedim ve içmedim kokusunuda hiç sevmedim. İş yerinde sigara içmeyenlere hiç düşünmezlerdi.Sigara içmemek bir kusur sayılıyordu adeta.. çok duyrsız insanlarada rastladım.benim babam fıtık ameliyatı oldu ve dr ona içmemesi gerektiğini söylemiş.Ağzında sigara ile konuşuyordu öyle bir iciciydi. Doktor içmemesini söyledikten sonra bir daha ağzına koymadı zira rahmetli dedim iyi bir icici imiş ve gırtlak kanserinden ölmüştü. En küçük amcamda tütün mağduru akçiger kanserinden öldü.Eniştem bir kalp krizi geçirdi geçirdi ve beş tane damarı değişti sigara içme dediğimizde köpüren adam şimdi by pass ameliyatından sonra sakın içmeyin diyor herkese.. Yazdıklarınızı çok gerçek ve çok güzel özetlemişsiniz.Ayrıca insanlara bizlere çok şey öğretiyorsunuz ders veriyorsunuz bilgilendiriyorsunuz.bu kadar duyarlı ve içten paylaşımlarınız için teşekkür ederiz.Sevgiler ...Eminim sigara içenlere sağlığını ve çevresindekinin sağlığını düşünenlere bir rehber niteliğinde yazınız.. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. ‎Kıvanç bey çok güzel bir konuya değinmişsiniz. umarım bırakamayanlar en kısa zamanda iradelerini toplayıp sigara denen zararlı pis kokulu ve içmeyenlere daha çok zehir saçan bu faydasız illetten herkes kurtulur içmeyin içenide kibarca uyarın .benim babamda sigara içiyordu taki evin merdivenlerini çıkamayıncaya kadar artık doktor ne söyledi bilmiyoruz. pek anlatmazdı bize. ogün eve geldi ve ben sigarayı bıraktım dedi hepimiz çok şaşırdık. inanamadık. ama doğruydu. babam.sigarayı bırakmıştı.can daha tatlıydı ve bırakmak zorunda kalmıştı.iyikide bırakmış belki bırakmasaydı şu an yaşamıyor olabilirdi ve bizi inanılmaz derecede üzerdi.onun için sağlığımızı bile bile tehlikeye atmayalım der başarılarınızın devamını dilerim :) funda esmer***

    YanıtlaSil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...