Zeitgeist |
Ya da Google’da en
çok ne ararız?
Bir şeyler olup bitiyor ve bazı
kavramlar beklenmedik bir biçimde meşhur oluyor, hepimizin diline dolanıyor. Kısa
bir süre içinde söz konusu kavramın asıl anlamı ortadan kalkıyor ve gündelik
konuşmalarımızda sık kullanılan bir kalıba dönüşüyor.
Google’da internet
kullanıcılarının en çok aradığı sözcüklerin günümüzde ne kadar önemli olduğunu
bilmeyen yok. Çünkü bu kavramları kullanmak web sitenizin, bloğunuzun,
sayfanızın Google aramalarının üst sıralarında yer alması anlamına geliyor ve
bu da bu işten para kazananlar için kar anlamı taşıyor. Bu nedenle Google en
çok aranan kelimeleri bir yıl geriden açıklıyor.
Google, "Zeitgeist", yani “Zamanın Ruhu”
kavramını şöyle tanımlıyor;
“ Belirli zamanların ruhu ve genel ortamı, Google'da her gün aranan
milyonlarca kelimenin toplamına bakılarak anlaşılabilir. Yani, bu rapora
bakarak, Google'da yapılan aramalar ışığında, insanlığın o sene içerisinde en
çok nelerle ilgilendiğini, nelere karşı merak duyduğunu ve o yıl içindeki en
önemli dönüm noktalarını görebilirsiniz.”
Bu da demek oluyor ki bizim
internet başında zaman geçirmek için yaptığımız aramalarla şekilleniyor
zamanımızın ruhu…
“Zamanın Ruhu” aslında felsefi
bir kavram... 18. yüzyıl, Yeni Zamanlar sözcüğünü kullanırken, aynı zamanda da
yeni bir paradigmanın oluşmasını belirler. Bunlar devrim, ilerleme, özgürleşme
evrim, bunalım, zamanın ruhu gibi kavramlardır. Tüm bu kavramlar modernliğin
başlangıcını oluşturan Hegel için anahtar terimlerdir.
Hegel, "Tinin Görüngübilimi" adlı eserinde, içinde olduğumuz zamanın, ( Hegel’in
sözünü ettiği zaman, 18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başlangıcıdır. Yani
Fransız İhtilalı’nın başlattığı zaman…)
bir Zeitgeist (zaman ruhu) olduğunu yazar. Bunun bir geçiş dönemi
olduğunu belirtir. Yani hızlı gelişmenin bilinci ve değişik bir geleceğin
beklentisi arasında tüketilen bir geçiş anından bahseder. Hegel’e göre bu dönem
yeni bir şey beklenmekte, hazırlanıp durmaktadır. Yeni bir dünya kurulacaktır. Bu yeni dünya eskisinden ayrıldığı ve geleceğe doğru açıldığı için tarihi bir dönemin başlangıcı söz konusudur. Yani zamanın ruhu böyle ciddi ve felsefi
bir kavram… Fakat gelin görün ki zamanımız felsefe zamanı değil. Şimdi ben size bu durumu bir örnekle
açıklamaya çalışayım.
Diyelim ki 2010 yılında belirli bir zaman diliminde
Türkiye’deki kullanıcılar en çok şu kavramları aramış olsun;
Rihanna, Justin
Bieber, İphone 4, Milliyet, Deniz Baykal, Mustafa Ceceli…
Alın işte size zamanımızın ruhu… Eğer sitenizin ya da blogunuzun
aramalarda üst sıralarda yer almasını istiyorsanız bu kavramları sıklıkla
kullanmanız gerekiyor. Ama öyle rastgele sıralamıyorsunuz bu kavramları. Bir cümle
içinde kullanmanız şart. Biz Facebook’taki Kıvanç Nalça Fan Klüp sayfamızda
bazen eğlenmek için bir oyun oynarız. Üyelere alakasız beş kelime veririm ve
onlar da bu kelimelerle eğlenceli şiirler yazar. Yazılanları okur okur güleriz. Bu da onun gibi bir şey. Şiir
olmasa da şöyle bir cümle kurabilirsiniz;
“ Rihanna ile Justin
Bieber İphone 4’lerinde Milliyet gazetesi okurken Deniz Baykal görmüş, ‘Siz
biraz Mustafa Ceceli dinleyin.’ demiş.”
Böyle şeylerle uğraşmanın kime ne faydası olur bilmem ama
Zeitgeist kavramını daha derin yorumlayan insanlar da yok değil.
2007 yılının Haziran ayında
internette yayınlanan Zeitgeist adlı bir belgesel var. Din, para ve 9/11
olaylarıyla ilgili olan belgesel zeitgeistmovie.com. üzerinden yayınlandı. Ekim
2008’de ise belgeselin ikinci bölümü Addendum (eklenenler) yine internette
yayınlandı. Zeitgeist’ı 60 milyondan fazla insanın izlediği söyleniyor. Günde
yaklaşık 40 bin kişi bu belgeseli indiriyor. Filmin ikinci bölümünün sonunda
insanlığın kurtuluşu için bir projeden söz ediliyor. Yeni Teknoloji temelli
sosyal sistem ve Jaque Fresco’nun fikirleri…
Venüs Projesi…
Bir endüstriyel tasarımcı ve toplum
mühendisi olan Jaque Fresco, hayatını bu projeye adamış. Kendi kendine üretim
yapan tarlalar, paraya dayalı olmayan bir toplum, kısacası bundan çok başka bir
dünya… Önümüzdeki günlerde Venüs Projesi ve Zeitgeist ile ilgili daha ayrıntılı
yazılar da paylaşacağım sizlerle. Bu yazı konuya girişimiz olsun. Çünkü
Zeitgeist Hareketi 15 Martı Zamanın Ruhu Günü olarak kabul ediyor.
Bizler de bugün ve her gün
Google’da aradıklarımızla zamanımızın ruhunu bir başka biçimde oluşturuyoruz. Aslında
internette aradıklarımız biraz da hayatta aradıklarımız olmalı. Belki de öyle…
Gelin bütün bu karmaşanın yanında hayatta gerçekten ihtiyacımız olan
kavramları, değerleri de arayalım arada bir Google’da… 15 Mart Zamanın Ruhu
günü bunu yapmak için çok uygun. “Huzur” yazalım, “Mutluluk” yazalım, “Barış”
yazalım, “Özgürlük” yazalım… Hayatta gerçekten nelere ihtiyacımız varsa onları
arayalım Google’da. Bakalım bulabilecek miyiz? En azından çok tıklanmak isteyen
siteler mecburen güzel cümleler kurmak zorunda kalırlar gelecek zamanlarda…
Bu az bir şey mi?
Kıvanç
NALÇA
Çok ilginç ve bilgi verici bilmediğim bi çok şeyi öğrenmiş oluyorum yazılarınızda teşekkür ederiz...Bu arada şu mavi kuşa bayıldım :)) çok şirin...(R.T.)
YanıtlaSilSONUNA KADAR HAKLISINIZ..NE DEMİŞLER DOĞRU SÖYLİYENİ DOKUZ KÖYDEN KOVARLAR...AMA SİZ DOĞRULARI ELE ALIP BİR GÜZEL YAZIYORSUNUZKİ ASLA KOVAMAZLAR..:)DİYECEĞİM GOGUL AMCA OLMASA NEREDEN BULACAZ ÖDEVLERİ ,ŞİİRLERİ,ŞARKILARI,KLİPLERİ VB GİBİ...DİYE SÜRÜP GİDER.KISACA DOĞRU KULLANMAK ..AMAÇ BU.SAPMAMAK.BU ARADA BEŞ KELİME ŞİİRLERİMİZİ ELİMİZDEN GELDİĞİNCE YAZMAYA ÇALIŞTIK.SİZİN BEĞENİNİZE SUNDUK.GÜZEL BİR ŞEY BELKİDE ARALARINDAN BİR ŞAİR DOĞAR SİZİN SAYENİZDE NEKADAR GÜZEL BİR UYGULAMA DEVAMINI BEKLERİZZZ.YAZINI BEĞENDİMMM.MAVİ KUŞUM NE GÜZELDE UÇUYOR UĞURUM BENİM..F.E
YanıtlaSilya işte öyleydi bir zamanlar ...nelerde yazmışım ben :)
Sil