22 Mart 2012 Perşembe

DÜNYA SU GÜNÜ 22 MART 2012






Halis kalabak suyu…

Benim çocukluğum Eskişehir’de geçti… Böyle bağırırdı sucular benim çocukluğumda… Kalabak suyu kaliteli bir kaynak suyuydu… Bal gibi tatlıydı, lezzetliydi… Küçük bir ücret karşılığı insanlar bidonlarını doldururlardı. Fakat bu bir tercihti o zamanlar, mecburiyet değildi. Yani musluktan akan su içilebilirdi. Her köşe başında gürül gürül akan bir çeşme vardı. Susadın mı dayardın ağzını musluğa kana kana içerdin… Para filan vermezdin kimseye... Şimdi geçmişi hatırlayınca Orhan Veli’nin o şiiri geldi aklıma;


Bedava yaşıyoruz, bedava;

Hava bedava, bulut bedava;

Dere tepe bedava;

Yağmur çamur bedava;

Otomobillerin dışı,

Sinemaların kapısı,

Camekânlar bedava;

Peynir ekmek değil ama

Acı su bedava;

Kelle fiyatına hürriyet,

Esirlik bedava;

Bedava yaşıyoruz, bedava.


İşte o zamanlar biz bedava yaşamıyorduk ama sanki bedavadan biraz pahalıydı hayat… Biri çıkıp; “Yıllar sonra öyle günler gelecek ki içme suyu parayla satın alınacak.” Dese inanmaz, gülerdik. Yaz aylarında soğuk su kıymetliydi. Ağabeyimle küçük bidonları soğuk suyla doldurup pazarda bardak bardak satardık. Hijyen o kadar önemsenmezdi o zamanlar. Belki de şimdiki kadar çok mikrop yoktu ortalıkta… Kimse hasta olmazdı… Pazarda su satarken bağırmak da benim vazifemdi; “Halis kalabak suyu! Var mı buz gibi soğuk su içen!” Bazen hava öyle sıcak olurdu ki oturup soğuk suları kendimiz içer, bitirirdik…

Bugün Dünya Su Günü… Su deyince bunlar geldi aklıma… Otuz küsur yılda nereden nereye geldik. Peki ya otuz yıl, kırk yıl sonra ne olacak?

Gözünüzün önüne dünyanın uzaydan çekilmiş fotoğraflarını getirin… Mavi, masmavi bir gezegen… Tabii ki suyun sayesinde bu güzel görüntü… O mavi, suyun mavisi… Bilim adamları uzayda sürekli su arıyor… Bir gezegende suyun zerresi bulunduğunda olay oluyor…

Fakat bu mavi gezegende bizden daha şanssız olanlar var… Afrikalının içme suyu ihtiyacı maalesef had safhada... Afrikalı bir kadın gününün yarısını su için harcıyor. İki kova içme suyu için 40 derece sıcaklıkta kilometrelerce yol yürüyor… Nijer Nehri’nin kıyısındaki Afrikalılar bile, içme suyu problemi yaşıyor.
Bu yüzden ben Afrika’ya yapılan bütün yardımları gönülden destekliyorum.

Peki, bir gün gerçekten susuz kalabileceğimizi hiç düşündük mü? Bu gezegenin de, bu ülkenin de en büyük zenginliği su… Türkiye’nin çöle dönmesini engellemenin en önemli yolu kaynaklarımıza sahip çıkmak... Önce evlerimizden, iş yerlerimizden, okullarımızdan başlayarak suyumuzu tutumlu kullanmalıyız. Yerli yerinde kullanmalıyız.  Bunun yollarını hepimiz çok iyi biliyoruz… Ama uyguluyor muyuz?
İşte Dünya Su Günü’nde bunu düşünelim biraz…


                                                                                              Kıvanç Nalça


4 yorum:

  1. Sevgili Kıvanç Bey çocukluğunuzdan belliymiş sesinizin güzelliği tonu ne güzel anlatmışsınız.Benimde Eniştem yeğenime pazarda su satmasını ve harçlığını çıkarmasını istemişti. Şimdi mühendis oldu çok çalışkan ve başarılı..Çalışkanlığınız o zamandan belliymiş..Size sonuna kadar katılıyorum su olmadan hiç bişi olmaz su hayat gerçekten öyle evlerimizde de de idareli kullanmalıyız. Bazen bazı hanımları görüyorum hortumu tutup saatlerce kapı önlerine akıtıyorlar çok acıyorum o zaman akıp giden suya..Su savaşları diye televizyonda bir film oynamıştı o film beni çok etkilemişti su için savaşıyordu insanlar umarım o günleri görmeyiz.Bu kadar önemli konuları ele aldığınız için teşekkür ederiz. Çocukluğunuzu anlattığınız anı yaşadım sanki çok duygulandım ben zaten balık burcuyum su olmadan yaşayamam :)))(R.T.)

    YanıtlaSil
  2. evet bence de eskiden hijyene bu kadar önem verilmiyordu, belki de bu yüzden insanların bağışıklık sistemleri daha güçlüydü, daha az hastalanıyorlardı. ben kendi adıma su konusunda dikkatliyim ve doğaya fidanlar ekerek katkıda bulunuyorum.(gerçi benimkiler meyve ama yeşillik yeşilliktir:))dolayısıyla temiz hava, temiz su, erozyonsuz toprak vs. fnç

    YanıtlaSil
  3. susuz hayat düşünemiyorum.insanlarımız ancak sular kesildimi suyun yararını biliyorlar.yoksa bilacekleri yok.su hayattır.elimizden geldiğince biraz daha dikkatli davranıp doğru kullanmayı bir öğrene bilse bazıları.su sorunu olmaz.ama malesef.hiç dikkat yok.ellerinden geleni yapıyorlar.suyu boşa nasıl harcayalım diye.içme suyu ile bahçeyi sulamaya çalışanı çok gördüm.gece açıyor bütün gece boyunca o su akıyor duruyor.yazık.bu suya okadar çok ihtiyacı olan insanlar varki.ama bunun farkında değillerki.allahtan ceza varda yakalanan yüklü bir para cezası ödüyor.oh olsun onlara.versinler paracıkları.:))muhteşem siniz diyorum başkada birşey diyemiyorum.emeğinize sağlık.başarılar. F.E

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevgili F.E emin olun kimse damacanayla sadece içmek ve yemeklerinde kullanmak için satın aldığı suyu bahçesine kullanmaz. ayrıca günümüzde fabrikaların kimyasal atıklarından dolayı suyu tarımda kullanılamayan nehirlerimiz var. bir fidanın ekildikten sonra sadece ilk yaz dönemince suya ihtiyacı vardır. sonraki yıllarda o zaten kendine gerektiği kadarını topraktan alır. ve yediğiniz sebze-meyvelerin sağlıklı olmasını istemez misiniz?
      fnç

      Sil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...